Veilige omgeving
Een fysieke veilige omgeving is belangrijk om het natuurlijke ontwikkelproces van het kind te kunnen stimuleren. Om met aandacht te kunnen spelen is het belangrijk dat de omgeving rustig en voorspelbaar is. Onze ruimtes zijn huiselijk en warm ingericht met verschillende speelhoeken. Om de
kinderen niet te overprikkelen houden we de groepen gezellig maar rustig. Niet te veel drukke kleuren, knutselwerkjes en versiersels door elkaar heen. Al het speelgoed is netjes opgeruimd en de kinderen kunnen dit zelf pakken. Er is een zogeheten laag gedeelte en een hoog gedeelte. Zo kunnen kinderen er zelf voor kiezen om aan tafel te gaan zitten. De leidsters hebben een belangrijke rol in het bijhouden van de netheid van de omgeving. Er wordt met boxen gewerkt waar de allerkleinste baby’s ongestoord in kunnen spelen. Zo krijgt de baby voldoende bewegingsruimte om zichzelf alle overgangsfasen eigen te maken. Liggen, tijgeren, zitten en tot slot lopen op eigen tempo.
Spelen
De leidster is op de achtergrond aanwezig, zichtbaar (of hoorbaar) voor het kind. Wanneer
de leidster het kind voortdurend bezighoudt, amuseert, helpt, stimuleert of prijst, dan krijgt
het niet de mogelijkheid om uit zichzelf te bewegen en te spelen. Het kind wordt zo passief,
hulpeloos en onzelfstandig. Het brein kan daardoor niet alle ontwikkelingsmogelijkheden
benutten.
Slapen
In de slaapkamer krijgt ieder kind zijn eigen vertrouwde bedje. Er is een eigen pantry met
keukenblok en verschoon gedeelte. Hierdoor kan de leidster op de groep blijven en overzicht
houden als zij voeding voorbereid of een baby verschoont. Voor de veiligheid zijn alle
ruimten met elkaar verbonden en is er toezicht van alle kanten mogelijk.